dinsdag 18 januari 2011

Tarwebrood

 

Klik hier voor een wat 'lichter' brood.

Ingrediënten
  • 500 gram volkoren tarwemeel
  • 250 gram tarwebloem
  • 0,4 liter water
  • 10 gram margarine
  • 1 eetlepel suiker
  • 1 eetlepel zout
  • 1 eetlepel gedroogde gist



Gebruik voor suiker, zout en gist een maatlepel.


Bereiding
Ik heb de methode van Eenvoudig Leven gevolgd: eerst kneden in de broodbakmachine en daarna bakken in de oven.

Doe de ingrediënten in de broodbakmachine en let erop dat het gist niet in contact komt met het zout of water.
Na 30 minuten is het deeg gekneed en heeft de 1e rijzing plaatsgehad.
Haal het deeg uit de machine, leg het ongeveer een half uur in een kom met een theedoek erover.

Haal het deeg uit de kom, sla het door (lucht eruit drukken), vorm het en leg het in het broodblik.

(Als je er zaadjes op wilt, het brood bestrijken met wat water en de zaadjes erop drukken.)

Leg een theedoek over het broodblik en laat het deeg nog een keer rijzen (circa een half uur, zo nodig wat langer, het volume moet ongeveer verdubbeld zijn).

Verwarm de oven op 200°C (hete luchtoven) en bak het brood in ongeveer 40 minuten.

3 opmerkingen:

Stina zei

Dat lijkt mij ook geweldig om zelf brood te bakken maar heb geen machine, en dan vooral die heerlijk geur....!!!

Fijne dag groet Stina

Anoniem zei

Op dezelfde manier bak om de dag een bruinbrood ook ik laat de bbm het kneden doen en de rest op dezelfde manier als dat jij beschrijft. Alleen bak ik m,n brood af in een houtoven en knip ik hem in. Gr. Cisca, Servie

marion anderson zei

heerlijk ik bak ook zelf mijn brood twee maal in de week , wat een voldoening he ? geen bbm maar alles met de hand en in de houtgestookte houtfornuis oven , vandaag krijgen we weer 10 kuub hout op de stoep, dus dat word weer hard werken , liefs marion