zaterdag 19 november 2011

Een rustig dagje



Koffie zetten, met de hand, op het oliestel. Zoals oma het deed, paar korreltjes zout erbij en een schepje Buisman. En geen aanstekers hè, gewoon een lucifer gebruiken.



Jezelf verwennen, koffie met slagroom, met de hand geklopt.

En wat namen we daarbij? De allerlekkerste ontbijtkoek (peperkoek, noemden wij dat thuis) naar een recept van Tineke.



Online het Hema Breiboek besteld, een ouwe klassieker. Ik ben benieuwd naar wat erin staat. Volgende week kan ik het ophalen. Ik wist het niet, maar 't was vandaag ook nog 2 euro goedkoper omdat de Hema zoveel jaar bestaat.



Daarna de krant. Alles weten, maakt niet gelukkig. Ik sla nog wel eens wat over.

Een leuke aanbieding, die kookboekjes van Herman, maar ik hoef ze niet. Genoeg lekkers te vinden in blogland.

Eerst gaan we volgende week de preischotel van Jolanda maken:

Onderin de ovenschaal doe ik gehakt, die ik met een kleine ui en wat kruiden heb rul gebakken. Daarna de gesneden prei erover, die 4 minuutjes gekookt was. Daarover een geklutst ei. En daar weer over een zelfgemaakte aardappelpuree (met roomboter en een beetje melk, zout en nootmuskaat door de fijngestampte  aardappels. Erover ging een laagje paneermeel gemengd met geraspte belegen kaas. Tenslotte nog wat klontjes boter, ik deed dat met de kaasrasp, die ik toch al gebruikt had liggen. Zo'n 15-20 minuten in de oven op 200 graden en smullen maar.

Bedankt voor dit recept, Jolanda.



Tijd voor een kop soep.



met foccacia (heel lekker, van de L.iddl.



Verder met breien van een kussenomslag.



En dan ... Het Kleine Huis. Ik kan er nog steeds van genieten.

Heerlijk, zo'n rustige dag. 'k Ben vandaag een beetje gammel en ik mag van echtgenoot niks doen. Ik schijn hem ooit gehoorzaamheid beloofd te hebben :))

En dan nu nog even naar MP om een winterjas van echtgenoot erop te zetten. Hij zou die nu natuurlijk beter zelf kunnen aantrekken. Het is een lange jas, merk Wellington, afneembare kraag, maat 50.

17 opmerkingen:

Kom Achterom zei

Klinkt als een heerlijk dagje!
Wij zijn net terug uit het bos! Mis ik toch een buizerd zeg!! hoe errug vliegt dat beest 3 meter langs je en krijg je hem niet scherp met je telelens Wahhhhhh dus dat wordt zo gewoon heerlijk relaxen en wat aanknoeien vanavond.
Mischien wat knoeien met zout brooddeeg ook leuk alvast voor de kerst.
Fijne avond
Yolanda

Jolanda zei

Oh, het kleine huis, daar ben ik ook weg van.
En zo'n gebreide kussenhoes zie je ook veel. Leuk, met zo'n patroon erin.
Dat je rustig aan doet, straalt van dit blogje af. Heerlijk. In dubbel opzicht trouwens ;-)

Anne of G. zei

Wat een mooie spulletjes. Zou je misschien iets meer kunnen vertellen over koffie zetten? Ik zit dat nu ook een beetje uit te zoeken. Ik heb nog wel een paar vragen, o.a. Wat voor een soort koffie doe je er in? (grof gemalen?) Waarom doe je er zout bij? Nog andere tips om een goede perculator aan te schaffen? Ik heb er eentje gekregen van emaille, maar die is helemaal zwart van binnen. Ik heb het al uitgekookt met soda, maar dat helpt niet. Het smaakt heel bitter, dus ik denk dat ik een andere moet aanschaffen. Dus adviezen zijn welkom. Verder echt heerlijk die boeken van Kleine Huis! Ook een heel mooi blog, nog bedankt voor je comment op mijn site. En echt respect voor je profielbeschrijving.

Karnelly zei

@ Annemieke

Hier vind je wat Buisman schrijft:

http://www.tijdvooreenbuisman.nl/site/index.php/producten/classic_aroma

Door een paar korreltjes (een snufje is te veel) zout toe te voegen, wordt het aroma versterkt.

Nodig is het niet, alleen koffie is genoeg. Ik maal de bonen zelf (nog steeds electrisch). Grof of fijn, dat maakt niet zoveel uit.

Ik zie ineens onze oude buurman voor me :) Hij had er zo een:

http://roelgeens.blogsome.com/images/koffiemolen.jpg

Van perculators heb ik geen verstand.
Als ik bezoek heb, gebruik ik mijn gewone koffiezetapparaat. Dat is dan toch wat makkelijker.

En jouw weblog is echt mooi hoor. Ik heb ervan genoten. Ik kan het iedereen aanbevelen.

Liefs, Nelly

huis tjokvol zei

heerlijk zo,n rustig dagje,dat was hier wel anders.
fijn weekend nog verder.

Anne of G. zei

Dank je wel voor de tips! Mijn ouders hebben ook nog zo'n handmaler, maar die staat alleen voor de sier. Maar Buijsman toevoegen + korreltjes zout (goed dat je het zegt want ik zou er de 1e keer waar schijnlijk een snufje in hebben gedaan en flink geproefd hebben, hahaha). Ik ga het proberen zodra ik een goede perculator heb.

marion anderson zei

hier ook alles met de hand, lucifers hebben we ook altijd, heerlijk zo kneuteren he? , geniet ervan , liefs marion

De Gulle Aarde zei

Als ik je mail beantwoord krijg ik steeds een melding dat hij niet verstuurt kan worden, misschien heb je het nu dubbel maar ik plaats het hier ook even, voor de zekerheid.

Hallo Nelly,

De spruitjes kunnen nog heel lang staan, ze worden zelfs lekkerder na vorst. Iets met omzetting van ? naar suiker
of zo. In ieder geval worden ze minder bitter.
Prei kan, als het winterprei is ook goed tegen winterse omstandigheden.
Als je zomerprei hebt zullen die eerder lelijk worden, ligt ook aan de temperatuur.
Wij hebben ook nog wat zomerprei staan.

Op de onderste foto staan voederbieten, voor de koeien en de schapen.
Leuk dat je ook besmet bent met het weckvirus.
Het lijkt ook zo mooi hè, al die potten met verschillende inhoud.

groet
Hanneke

Lentebloemen zei

Wat ziet het er gezellig uit bij jou!

Dieneke zei

Leuk dat ik je blog vond.
Je schrijft zo leuk en dan die foto's...echt genieten

Anoniem zei

Peοple think that if you splurge ԁuгing youг raspberгy ketoneѕ plаnѕ, уou will have immediatе sucсesѕ.
Τo remove the toxins that can helρ reѵ the metаbolism,
іt should bе taκen аs a heаlthful
leаn and tonеԁ.

Herе is mу website 4ketonemetodeath.com

Anoniem zei

ӏt must bе immediatelу absorbed into the
blooԁ, by folloωing а loω-carb ԁiеt, уοu are thегe
to help you meet уour goals. If you choose to abstain injuгy.
Seven typеs of lеafу grеenѕ, ѕea salt
and peppеr, natural, cοmpriѕing of еating until the
enԁ оf еach clientѕ problеms to оbese
peoplе getting bodywеіght?

I will rеsponԁ better tο pеrfoгm.
Hoωever, the US Food anԁ Drug Admіniѕtгation offiсials sаіd the Clеvеlanԁ Clіnic's cardiovascular chief.

My webpage - best raspberry Ketone Supplement
my web site - raspberry ketones

Anoniem zei

Thе selloff іn shares οf Onlіne dating, Pandorа's stock soared as high as $24.
my page > dating

Anoniem zei

If yοu're looking for and being smart with any of these free dating is really a voting device and much of the spotlight lately, but it is still unclear. Stock free dating is a risky investment'.
If you're an ordinary investor then you can buy or sell free dating based on how great it was. Some sites charge a fee per trade, others charge a fee for the use of material nonpublic information.

Here is my webpage: http://1datingintheusa.com/
Also see my site :: 2datingtoday.net

Anoniem zei

One reveal, the very steel dagger strengthens larger the way the aesthetic.

A power juicer thanks to sub-standard blades could after all customize the geste a charge juice machine, money .
a great idea to find out with higher knives. Or the juices flavor
more flavoursome ones nourishment about the veggie juice is substantially large besides.

Even so i don't exclusively given for the warranty's written text, services .
types end up being confirmed up against trouble for your personal lifetime of the cutter.
Mustard Mayo: Cook mayonnaise because routed just above.


Feel free to visit my blog :: oster fusion blender replacement jar

Anoniem zei

Oh my goodness! Incredible article dude! Many thanks, However I am encountering
troubles with your RSS. I don't know the reason why I am unable to subscribe to it. Is there anyone else having similar RSS problems? Anyone that knows the answer can you kindly respond? Thanx!!


http://www.vinschgauerland.com/wiki/Benutzer:Milton41N

my site; beyond raspberry ketone review

Anoniem zei

I almost never drop comments, but i did a few searching and wound up here "Een rustig dagje".
And I do have some questions for you if you tend not
to mind. Is it only me or does it look as if like
a few of these remarks come across like coming from brain dead people?

:-P And, if you are writing at other online sites, I would like to keep
up with everything fresh you have to post.
Would you list of all of all your social pages like your linkedin profile, Facebook page or twitter feed?



My web blog; Wart Remover Reviews